SEKAPUR SIREH

Salam buat semua. Ini adalah blog ke2 saya tapi blog ini khusus untuk segala himpunan resepi2 yang saya kumpul. Sesungguhnya mengumpul resepi adalah hobi saya hehehe..Resepi2 ini adalah yang saya dapat dari kelas masakan yang saya hadiri, dari kawan2, dari internet, dari majalah dll.Credit untuk semua pencipta resepi.
Saya harap sekiranya anda telah mencuba resepi2 dalam blog ini, diharap sudilah kiranya anda memberikan maklumbalas disini. Sekian.

Thursday, August 11, 2011

Cheese Brownies-Chef Andrew

sumber : RNet

A
130 gm unsalted butter
250 gm castor sugar (saya kurangkan 200 gm)

B
2 nos eggs

C (mixed well)
1 tsp coffee emulco
1 tsp vanilla essence
1 tsp chocolate emulco
150 ml water

D (mixed and sieved)
150 high protien flour
40 gm cocoa powder
3/4 tsp baking powder
3/4 tsp soda bicarbonate

E (mixed well)
50 gm corn flour
4 nos egg yolks
100 gm fresh cream

F(beat till smooth)
500 cream cheese
salt to taste
150 gm icing sugar (saya kurangkan 120 gm)

G (beat till fluffy)
4 nos egg whites
60 gm castor sugar (saya kurangkan 40gm)

Method:-
1. Beat A till creamy. Then slowly add in B
2. Alternatively fold in C and D, mixed well.
3. Pour cocoa mivtures into 9" loose base lined square mould.
4. Bake 180C for 20 minutes.

For cheese mixture
1. beat E till smooth, add in E, lastly add in G, then pour over the
brownies, bake at 150C for another 40 minutes. Hentakkan loyang supaya
bubble keluar. Nak tau dah masak ke belum goyangkan sedikit loyang,
kalau tengah cake masih goyang, lum masak lagi. Semasa bakar, letakkan
loyang kecil berisi air di bawah oven.

Dah masak, agar permukaan cake cantik dan tidak melekat, lapikkan
sehelai kain bersih atas cheese cake semasa nak keluarkan, kemudian
terbalikkan semula.



No comments: