SEKAPUR SIREH

Salam buat semua. Ini adalah blog ke2 saya tapi blog ini khusus untuk segala himpunan resepi2 yang saya kumpul. Sesungguhnya mengumpul resepi adalah hobi saya hehehe..Resepi2 ini adalah yang saya dapat dari kelas masakan yang saya hadiri, dari kawan2, dari internet, dari majalah dll.Credit untuk semua pencipta resepi.
Saya harap sekiranya anda telah mencuba resepi2 dalam blog ini, diharap sudilah kiranya anda memberikan maklumbalas disini. Sekian.

Monday, November 9, 2009

BAHULU

Sumber: Mama Ghock

Bahan:
3 biji telur gred 1A
120 gm gula halus/kastor
130 gm tepung, diayak
Perisa dan pewarna, jika suka

Cara Menyediakannya:
1. Pukul telur dan gula selama 15 minit hingga kembang dan ringan.
2. Masukkan perisa dan pewarna, jika suka. Kaup dan balikkan adunan dengan senduk kayu perlahan-lahan.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikaup dan balikkan secara perlahan-lahan.

Nota dari Mama Ghock:
1. Gaul tepung secara kaup balik tanpa rakus, lemah lembut. Begitu juga semasa mencampurkan perisa atau kaler - ni wa punya cara sbb masa mak wa buat dulu tak der kaler cuma bubuh esen jer.
2. Bakar kasi sikit rentung lagi best..

No comments: