SEKAPUR SIREH

Salam buat semua. Ini adalah blog ke2 saya tapi blog ini khusus untuk segala himpunan resepi2 yang saya kumpul. Sesungguhnya mengumpul resepi adalah hobi saya hehehe..Resepi2 ini adalah yang saya dapat dari kelas masakan yang saya hadiri, dari kawan2, dari internet, dari majalah dll.Credit untuk semua pencipta resepi.
Saya harap sekiranya anda telah mencuba resepi2 dalam blog ini, diharap sudilah kiranya anda memberikan maklumbalas disini. Sekian.

Monday, November 9, 2009

Bergedil Ayam

sumber : syah hanny RN

Bahan:
6-7 biji kentang (rebus/goreng dan kisar)
150g daging ayam (kisar) (boleh diganti dengan daging / udang)
daun bawang (hiris halus)
bawang goreng
garam
serbuk lada hitam/putih (ikut citarasa)
1 biji telur (pukul)
minyak masak (untuk menggoreng)

Cara:
1. Campurkan kentang, ayam, bawang goreng, sedikit garam, daun bawang dan serbuk lada hitam. Gaul rata.
2. Masukkan telur yang telah dipukul ke dalam adunan tadi dan gaul rata.
3. Ceduk adunan dalam 1 sudu besar dan kepal-kepal agar padat. Buat sehingga adunan habis.
4. Panaskan minyak dan goreng sehingga begedil masak dan kekuningan.
5. Hidang bersama nasi panas dan cili sos.

Nota: Saya suka masuk telur sekali dalam adunan, lebih senang dan tidak berkecah jika dibandingkan dengan cara biasa iaitu celup adunan dalam telur dan goreng.

No comments: