SEKAPUR SIREH

Salam buat semua. Ini adalah blog ke2 saya tapi blog ini khusus untuk segala himpunan resepi2 yang saya kumpul. Sesungguhnya mengumpul resepi adalah hobi saya hehehe..Resepi2 ini adalah yang saya dapat dari kelas masakan yang saya hadiri, dari kawan2, dari internet, dari majalah dll.Credit untuk semua pencipta resepi.
Saya harap sekiranya anda telah mencuba resepi2 dalam blog ini, diharap sudilah kiranya anda memberikan maklumbalas disini. Sekian.

Monday, November 9, 2009

MEE REBUS YANTI

Bahan2 A
1-2 kg keledek putih direbus dan dikisar halus
300 gm udang kering
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
4 sudu serbuk Ketumbar

2 sudu besar serbuk Jintan Manis
1 sudu kecil serbuk kunyit
Cili kisar agak2 dlm 2 senduk
Kulit kayu manis/bunga lawang/cengkih
Gula/garam secukup rasa
Air – agak2..kuahnya kena sedang2 pekatnya


Bahan2 B
Mee kuning dicelur-jgn sampai lembik
Cili hijau dihiris bulat2
Daun bawang & daun sup dihiris utk ditabur
Taugeh dicelur- jgn sampai layu
Bawang goreng - buat sendiri lagi sodap..
Tauhu digoreng dan dihiris nipis
Telur Rebus

Cara2 membuat kuahnya.
1. Kisar halus keledek + air
2. Kisar halus udang kering + B. Merah + B. putih
3. Tumis kulit kayu manis/cengkih/b.lawang,masukkan udang kering yg dikisar + bawang tadi sampai garing
4. Masukkan semua serbuk jintan, kunyit & ketumbar sampai garing & wangi
5. Masukkan cili kisar, sampai garing
6. Masukkan keledek tadi, kacau sampai sebati
7. Masukkan air
8. Akhir sekali masukkan gula dan garam secukup rasa

Cara2 nak hidang:
Ambil mee yg dicelur tadi, masukkan kuah, taburkan daun bwg,cili hijau,bwg.goreng,taugeh,tauhu & telur.

No comments: