SEKAPUR SIREH

Salam buat semua. Ini adalah blog ke2 saya tapi blog ini khusus untuk segala himpunan resepi2 yang saya kumpul. Sesungguhnya mengumpul resepi adalah hobi saya hehehe..Resepi2 ini adalah yang saya dapat dari kelas masakan yang saya hadiri, dari kawan2, dari internet, dari majalah dll.Credit untuk semua pencipta resepi.
Saya harap sekiranya anda telah mencuba resepi2 dalam blog ini, diharap sudilah kiranya anda memberikan maklumbalas disini. Sekian.

Saturday, August 30, 2008

ROTI SOSEJ

Bahan Roti [digaulkan rata]
1 kg tepung gandum
2 paket yeast..mauripan
200 gm gula kastor/halus
4 s/b susu tepung
Secubit garam

2 biji telur
500ml air suam
3 s/b susu pekat
3 s/b shortening
3 s/b butter
30 biji sosej [rebus dan toskan]

Bahan Glaze/Kilat
3 biji kuning telur……………..)
3 s/b susu segar……………….) Kacau rata

Sedikit bijan yang telah di goreng tanpa minyak

CARA MEMBUAT ROTI:
1. Masukkan semua kedalam adunan tepung dan uli dengan rata selama 30 minit.
2. Tutup adunan dengan kain bersih yang lembab.
3. Biar dalam suhu bilik sehingga adunan naik 2 x ganda. (anggaran 30 – 45 minit)
4. Bila adunan sudah naik, tumbuk adunan supaya angina keluar.
5. Ambil adunan sedikit dan bulatkan, kemudian digelek supaya menjadi panjang (macam kopok lekor) dan lilitkan dikeliling sosej.
6. Sapukan dengan bahan glaze dan taburkan sedikit bijan.
7. Biarkan adunan ini naik semula (15 – 20 minit ).
8. Bakar dalam suhu 200 C sehingga masak keemasan (20 – 25 minit)

No comments: