SEKAPUR SIREH

Salam buat semua. Ini adalah blog ke2 saya tapi blog ini khusus untuk segala himpunan resepi2 yang saya kumpul. Sesungguhnya mengumpul resepi adalah hobi saya hehehe..Resepi2 ini adalah yang saya dapat dari kelas masakan yang saya hadiri, dari kawan2, dari internet, dari majalah dll.Credit untuk semua pencipta resepi.
Saya harap sekiranya anda telah mencuba resepi2 dalam blog ini, diharap sudilah kiranya anda memberikan maklumbalas disini. Sekian.

Saturday, March 5, 2011

Kek coklat moist misleha

sumber : RNet

Bahan-bahan
250gm butter
300gm castor sugar
1tbsp ovellate
6biji telur

Diayak
250gm tepung
2tsp baking powder
1½tsp soda bicarbonate

Paste
1 cawan coco powder
1¼ cawan air
60gm castor sugar
1tbsp nescape - optional

Buttercream Misleha
500gm Marvello/creamlite/ krimwell
250gm Butter
Sugar syrup yang secukupnya
150gm whipping cream (Rich) - pukul asing

To boil sugar syrup
100gm Air
300gm Gula pasir kasar
2tsp Lemon juice


Cara Membuatnya
1.Pukul butter + castor sugar + ovellate sehingga kembang masukkan telur satu persatu.
2.Masukkan tepung yang telah di ayak bersama soda bicarbonate + baking powder. Berselang seli dengan paste.
3.Bakar 170 C selepas setengah jam turunkan suhu ke 150 bergantung pada oven masing-masing.

Topping - Chocolate Ganache
150 gm Whip Cream
200 gm Dark Choc - potong kecik2

Double boil whip cream dan choc tu......kacau hingga semua cair dgn rata...masukkan 1tsp butter... kacau hingga rata juga. Matikan api. Biarkan at suhu bilik semlman. Sapu atas kek.

No comments: